در این سند شرایط و ضوابط حاکم بر دسترسی و استفاده از دوکو، خدمات دوکو و … ارائه شده است. لطفا قبل از عضویت در پلتفرم دوکو، این توافق نامه و کلیه اطلاعات مرتبط دیگری را که در این توافق نامه به آنها اشاره شده است را با دقت مطالعه نمایید زیرا تمامی مطالب ذکر شده حاکم بر تعامل دوکو با شما می‌باشد. با ثبت نام و استفاده از دوکو، شما موافقت خود را با این شرایط و ضوابط اعلام می‌نمایید. در صورت عدم موافقت با شرایط و ضوابط از ثبت نام در این پلتفرم خودداری نمایید.

عناوین، تعاریف و مفاهیم

عناوین، تعاریف و مفاهیم بکار گرفته شده مبتنی بر زبان و ادبیات فارسی و در حدود تجارت الکترونیکی می‌باشد و در صورت عدم تعریف واژه‌ای که در این عنوان قید نشده، در چارچوب مقررات، قوانین و عرف تجارت الکترونیکی تفسیر می‌گردد.

مشتری: هر شخصیت حقیقی یا حقوقی است که نسبت به تامین محصولات مجاز (کالاها و خدمات) مورد نیاز خود از طریق دوکو اقدام می‌نماید.

تامین‌کننده: هر شخصیت حقیقی یا حقوقی ذی‌صلاح که با تایید قرارداد نسبت به تامین محصولات مجاز (کالاها و خدمات) خود به منظور ارائه، عرضه، و یا فروش از طریق دوکو اقدام می‌نماید.

شما: منظور مشتری و تامین‌کننده می‌باشد.

دوکو: پلتفرم (سکو) الکترونیکی با نام تجاری اختصاصی و ثبت شده شرکت سازه های اطلاعاتی آرمان برای ارائه و خرید و فروش محصولات (کالا و خدمات) به مشتریان است.

درگاه ارتباطی دوکو و تامین‌کننده: درگاه تعاملی (دوسویه) الکترونیکی اختصاصی به منظور تعامل، توافق، تایید متمم، ملحقات و پیوست‌های قرارداد بین دوکو و تامین‌کننده است و به صورت ادواری بروزرسانی می‌شود. نحوه اجرای قرارداد در این درگاه مشخص و به تایید طرفین می‌رسد.

محصول (کالا / خدمت) قابل قبول: محصولی است مجاز که مشخصات ابرازی تامین‌کننده آن در دوکو با محصول ارائه شده از نظر کمیت و کیفیت مطابقت داشته و مقررات کشور را رعایت کرده باشد. همچنین محصول ممنوع، تقلبی یا غیراصل نباشد و عیب، ایراد، نقص، صدمه‌ای بر خلاف مشخصات ابرازی نداشته باشد.

محصول بدلی (Fake): محصول بدلی محصول غیرقابل قبول است که در کمیت و یا کیفیت و یا نظامات دچار کمبود است. تفاوت در برند یا علائم تجاری، وزن یا مشخصات ظاهری، مدل، بسته‌بندی، استاندارد، گارانتی و … مصادیقی از نقص کمیت و کیفیت می‌باشد.

فضای الکترونیکی و امکانات دیجیتالی: امکان تعریف محصولات در دوکو و بروزرسانی آن (ها)، امکان دسترسی پایدار مشتریان به محصولات تامین‌کننده و تسهیل فرآيند فروش کالا یا ارائه خدمات

وجه التزام: درصورتی که تامین‌کننده اقدام به نقض قوانین و مقررات یا نقض هریک از تعهدات قراردادی خود نماید و در موعد مقرر یا به طور صحیح تعهدات خود را انجام ندهد یا اقدامات وی به هر دلیل منجر به خسارات مادی و معنوی از جمله ورود خدشه به اعتبار یا شهرت دوکو شود، دوکو حق دارد وجه التزام را در درگاه ارتباطی دوکو و تامین‌کننده محاسبه و از تامین‌کننده مطالبه یا راساً از مطالبات تامین‌کننده کسر کند. وجوه التزام مذکور با الزام تامین‌کننده به انجام تعهد اصلی قابل جمع بوده و بدل آن نمی‌باشد.

واجد شرایط بودن برای عضویت
عضویت در دوکو برای افراد زیر 18 سال امکان‌پذیر نیست. بنابراین دوکو در ابتدا اطمینان حاصل می‌کند که تامین‌کنندگان و مشتریان آن قادر به انعقاد قرارداد قانونی باشند. دوکو این حق را برای خود محفوظ می دارد که در صورت اثبات سن کمتر از 18 سال دسترسی هر شخص را محدود و یا مسدود نماید

برای ثبت نام یک واحد کسب و کار، باید صلاحیت و اجازه ثبت آن را داشته باشید. هیچ شخص یا واحد کسب و کار نمی‌تواند بیش از یک بار به عنوان عضو در دوکو ثبت نام کند. شما و واحد کسب و کار ملزم به رعایت تمام قوانین قابل اجرا در حوزه تجارت الکترونیک هستید.

حساب شما و تعهدات ناشی از ثبت نام
هنگامی که در دوکو ثبت نام ‌کنید، ملزم به ارائه اطلاعات صحیح و ثبت نام هستید.

با عضویت در دوکو، موافقت خود را در خصوص موارد و شرایط زیر اعلام می‌نمایید:

– شما اطلاعات کامل، صحیح و دقیق فعلی خود را طبق فرم ثبت نام”دوکو” ارائه خواهید کرد.
– مسئولیت حفظ محرمانه بودن و محدود نمودن دسترسی ، استفاده از حساب و رمز عبور و کلیه فعالیت‌هایی که با آن حساب کاربری و رمز عبور اتفاق می‌افتد، بر عهده شخص ثبت نام شده است. عضو موافقت می‌کند که هرگونه استفاده غیر مجاز از رمز عبور یا حساب کاربری و هرگونه نقض امنیت را فوراً به دوکو اطلاع رسانی نماید. دوکو به هیچ وجه مسئولیتی در قبال از دست دادن مستقیم یا غیرمستقیم سود یا خسارت ناشی از افشای نام کاربری و یا رمز عبور شخص عضو نخواهد داشت. شایان ذکر است که هیچ زمانی نمی‌توانید بدون کسب اجازه صریح صاحب حساب، از حساب شخص دیگری استفاده کنید.
– در صورت هرگونه استفاده نامناسب، غیر مجاز یا غیرقانونی از حساب شما توسط خودتان یا هر شخصی که به دوکو و یا خدمات آن خسارتی وارد کند، متعهد به جبران آن هستید.
– برای اینکه اطلاعات ثبت نامی شما درست، دقیق، به روز و کامل باشد، باید آنها را به موقع بروزرسانی نمایید. اگر هرگونه اطلاعات غیر واقعی، نادرست، قدیمی یا ناقص ارائه دهید یا دوکو دلایل قابل استناد برای اثبات خلاف واقع بودن، نادرست بودن، قدیمی یا ناقص بودن این اطلاعات داشته باشد، حق دارد دسترسی شما به پلتفرم و/یا عضویت شما در پلتفرم را به حالت تعلیق درآورد، محدود یا لغو کند.
– دوکو می‌تواند (در صورت لزوم) هرگونه تحقیق و بررسی (چه مستقیم و چه از طریق شخص ثالث) را انجام دهد و از شما بخواهد اطلاعات یا مستندات بیشتری را برای تأیید/تصدیق هویت و کسب و کار خود در اختیارش قرار دهید. اگر شما نماینده یک کسب و کار هستید یا از طرف یک واحد کسب و کار ثبت نام کرده‌اید، اطلاعات یا اسناد درخواستیِ ما شامل پروانه کسب (مجوز کسب و کار) شما، روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات دارندگان حق امضاء مجاز و سایر اسنادی باشد که نشان دهنده اختیارات هر شخصی برای اقدام از طرف آن واحد کسب و کار است. شما متعهد می‌گردید که در صورت عدم ارائه اسناد و مدارک درخواستی، دوکو بدون هیچ گونه مسئولیتی می‌تواند دسترسی شما به پلتفرم و یا عضویت شما در پلتفرم را محدود، تعلیق یا لغو کند. همچنین دوکو حق لغو حساب‌های تأیید نشده یا حساب‌هایی که برای مدت طولانی غیرفعال بوده‌اند را دارا می باشد.

ارتباطات الکترونیکی و تعهدات دوکو
دوکو متعهد است فضای الکترونیکی و امکانات دیجیتالی مناسب جهت تعامل با دوکو را به شما ارائه نمایند.

دوکو متعهد است کلیه ابلاغ‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها را با سرشماره پیامکی 100075853 و یا نشانی پست الکترونیکی crm@doko.ir انجام دهد.

تبصره 1: در صورت تغییر سرشماره پیامکی و یا نشانی پست الکترونیکی، موضوع از طریق درگاه ارتباطی دوکو و تامین‌کننده ابلاغ می‌گردد.

دوکو متعهد است مبالغ مربوط به ارائه محصول به مشتری را به نیابت از تامین‌کننده دریافت نماید و طبق قوانین و مقررات حاکم، در وجه تامین‌کننده پرداخت نماید. پرداخت از طریق شبکه بانکی به منزله رسید آن است.

این امکان وجود دارد که دوکو با شما از طریق ایمیل، پیامک یا ارسال اعلانات در doko.ir ارتباط برقرار کند. کلیه اخطارها، الحاقیه‌ها، قراردادها و سایر مکاتباتی که دوکو به صورت الکترونیکی به شما ارائه می‌دهد، تمام شروط قانونی را دارد و به مثابه ابلاغ واقعی می‌باشد.

دوکو برای ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی، نیاز به موافقت شما هنگام ثبت‌نام دارد. شما با استفاده از این ایمیل‌ها از تغییرات جدید، ویژگی‌ها یا فعالیت‌های تبلیغاتی اضافه شده به پلتفرم مطلع خواهید شد و هر زمانی که مایل به دریافت ایمیل تبلیغاتی نباشید، می‌توانید با کلیک بر روی لینک موجود در انتهای هر ایمیل تبلیغاتی، از دریافت اینگونه ایمیل‌ها انصراف دهید.

شما موافقت خود را اعلام می‌کنید که دوکو هرگونه اصلاحیه در قرارداد کاربر که بر تعهدات و حق و حقوق شما (تحت توافق نامه کاربر مطابق با شرایط قرارداد کاربر) تاثیر می‌گذارد، را به اطلاع شما برساند. همچنین شما موافقت خود را اعلام می‌کنید که دوکو به صلاحدید خود و بدون توافق و تایید شما ممکن است در هر زمان با ارسال اطلاعیه اصلاحیه در پلتفرم، اصلاحات غیراساسی اعمال کند.

قوانین و مقررات ذکر شده در دوکو ممکن است در طول زمان تغییر کند، بنابراین شما مکلف به بررسی قوانین و مقررات در هر بار استفاده از آن می‌باشید و استفاده از دوکو به معنی پذیرش تغییر در قوانین و مقررات آن است. اگر بعد از تغییر، شما همچنان با دوکو همکاری نمایید، به معنی آن است که شرایط جدید یا اصلاح‌شده را پذیرفته‌ اید.

خدمات و هزینه ها و اجرت قرارداد
دوکو یک پلتفرم آنلاین است که امکان خرید و فروش کالا و خدمات را بین تامین‌کنندگان و خریداران فراهم کرده است.

تمام تراکنش‌های مالی با واحدهای ریال و تومان محاسبه و انجام می‌شود.

علیرغم تلاش دوکو، تعداد کمی از کالاهای موجود ممکن است دارای قیمت نادرست باشند. هنگام پردازش سفارش، قیمت‌گذاری تأیید خواهد شد. اگر اشتباهی رخ داده باشد و قیمت کالا با قیمت مورد تائید دوکو مغایر باشد، ممکن است قبل از ارسال کالا، با مصرف‌کننده تماس حاصل شود و تمایل مصرف‌کننده در مورد ارسال سفارش با قیمت صحیح و یا لغو سفارش سنجیده شود تا بر آن اساس سفارش ارسال یا لغو شود.

پرداخت امن دوکو
سیستم پرداخت امن دوکو به این معنی است که پرداخت سفارشات در پلتفرم بصورت آنلاین یا با استفاده از کیف پول و یا ترکیبی از این دو روش خواهد بود. ممکن است در آینده روش های پرداخت دیگری به دوکو افزوده شود.

با ارائه امکانات پرداخت آنلاین و کیف پول، دوکو صرفا فرآیند پرداخت را تسهیل می‌کند و خود درگیر فرآیند خرید و فروش اقلام نمی‌شود. کلیه خرید و فروش‌ها در دوکو به صورت قراردادهای دو طرفه بین خریدار و فروشنده کالای مربوطه منعقد می گردد و دوکو مسئولیتی در قبال عدم عملکرد، نقض یا هرگونه ادعای دیگر مربوط به قرارداد بین فروشنده و خریدار ندارد.

اطلاعات و مشخصات شما
شما به دوکو حق استفاده غیر انحصاری، همه جانبه، غیر قابل فسخ، حق امتیاز و بدون مجوز را برای استفاده از اطلاعات یا مطالبی که در اختیار دوکو قرار می‌دهید، برای اهداف دوکو و انجام تبلیغات اعطا می‌کند.

استفاده از doko.ir
در هنگام استفاده از doko.ir نباید کارهای زیر را انجام دهید:

– ثبت اطلاعات، محتوا یا مواردی در دسته یا گروه نامناسب.
– ثبت اطلاعاتی که نادرست، جعلی، گمراه کننده، افترا آور، غیرقانونی، تهدیدکننده و به طور منطقی آزاردهنده باشد.
– ثبت نظرات، پرسش‌ها یا پاسخ‌هایی که ماهیت واقعی ندارند، از جمله اظهارنظرهای نژادپرستانه، فحاشی، سوء استفاده از کاربران دیگر، بی‌احترامی به سایر ادیان و فرهنگ‌ها یا اظهارنظرهای تحقیرآمیز و نامناسب دیگر.
– ثبت اطلاعات یا مطالب ناپسند، ممنوعه یا هرگونه موارد ناشایست.
– ثبت اطلاعات یا محتوایی که ممکن است دارای محتوا سیاسی توهین‌آمیز یا انتقادی یا مغایر با منافع عمومی باشند.
– تلاش برای به نتیجه رساندن فروش در خارج از چارچوب معاملات دوکو (فروش خارج از پلتفرم)
– استفاده از تماس‌های ایجاد شده‌ی خرید یا فروش در دوکو برای درخواست (از جمله از طریق ایمیل یا راه دیگر) فروش سایر موارد به طور مستقیم و یا از وب پلتفرم دیگر
– در صورت خرید یک اثر هنری که به عنوان “غیر قابل صادرات” در دوکو مشخص شده است، شما موافقت می‌کنید که این اثر هنری به خارج از جمهوری اسلامی ایران صادر نشود.
– دستکاری یا تلاش برای دستکاری doko.ir به هر روشی.
– هر اقدامی که باعث تضعیف سیستم‌های بازخورد و رتبه‌بندی doko.ir شود (مثل نمایش، وارد کردن یا برداشت اطلاعات مرتبط با پلتفرم یا استفاده از چنین اطلاعاتی برای اهداف غیر مرتبط با دوکو).
– در اختیار گذاشتن حساب پلتفرم (از جمله بازخورد) و نام کاربری خود به شخص دیگری
– توزیع و یا ارسال اسپم (هرزنامه) یا ایمیل انبوه، به مخاطبین که از طریق دوکو با آنها آشنا می‌شوید.
– توزیع ویروس، تروجان، کرم، ربات یا سایر فناوری‌های برنامه‌نویسی رایانه‌ای که ممکن است به doko.ir یا دیگرکاربران پلتفرم آسیب برساند.
– هر اقدامی که بار غیرمنطقی یا نامتعارفی را بر زیرساخت‌های دوکو تحمیل کند.
– تلاش برای ایجاد اختلال در کار پلتفرم دوکو.
– تلاش برای تصاحب حساب کاربری دیگر کاربران، هک یا فیشینگ پلتفرم یا حساب‌های کاربری و موارد مربوط به آن
– کپی، اصلاح یا توزیع محتوای پلتفرم با نقض حق کپی رایت یا علایم تجاری پلتفرم
– نقض قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها، حقوق شخص ثالث یا سیاست‌های مربوطه.
– خرید یا تلاش برای خرید موارد زیر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم:
• اوراق بهادار، شامل سهام، اوراق قرضه، اسناد بدهی یا هرگونه ابزار مالی یا دارایی دیگر با هر توصیف.
• موجودات زنده یا مرده یا کل یا هر قسمت از حیوانی که به صورت مصنوعی یا طبیعی مانند پوست، عاج ، شاخ، مو، پر، ناخن، دندان، نگهداری یا حفظ شده باشد و یا تخم، لانه یا سایر محصولات حیوانی با هر توصیفی که خرید و فروش آنها به هر روشی توسط قوانین و مقررات کشور محدود باشد.
• اسلحه با هر شرح و توصیفی.
• مشروبات الکلی، محصولات دخانی، داروها، مواد روانگردان، مواد مخدر، داروهای مسکن/درمانی.
• اقلام مذهبی، از جمله کتابها ، مصنوعات و غیره از هر توصیف یا هر مورد دیگری از این قبیل که توسط مقررات کشور منع شده باشد.
• آثار باستانی و گنجینه های هنری موجود در قوانین مربوط به آثار باستانی و گنجینه های ملی.
• مواردی که از نظر شما معیوب، جعلی، آسیب دیده، کاذب یا گمراه کننده بوده یا ممکن است از طریق استفاده معمول به علاقه یا سلامتی کاربر پلتفرم آسیب برساند.
شما موارد ذیل را متعهد شده و ضمانت می‌کنید:
• شما 18 سال یا بیش از 18 سال سن دارید.
• اگر نماینده شرکت هستید، اختیار تام یا تعهد آن شرکت را دارید.
• شما دارنده حق، عنوان و اختیار کامل در معامله و ارائه این اقلام می‌باشید.
• شما هرگونه ارسال اقلام یا معاملاتی که به نظر می رسد مغایر با این توافق نامه است را به دوکو اطلاع می‌دهید.
• شما باید از کلیه قوانین و مقررات داخلی و بین المللی مربوط به استفاده از پلتفرم پیروی کنید.
• شما اطلاعات مربوط به کاربران موجود در پلتفرم از جمله آدرس ایمیل و سایر اطلاعات تماس را جمع‌آوری نخواهید کرد.
• شما هیچ اطلاعات شخصی کاربران را افشا نمی‌کنید یا در صورت دسترسی به اطلاعات سایر کاربران از آنها استفاده نمی‌کنید در غیر اینصورت نقض حریم خصوصی بوده و طبق قوانین و مقررات پیگیری خواهد شد.
علائم تجاری و حق کپی رایت
doko.ir و لوگوهای مرتبط یا کلمات و لوگوهای دیگر در پلتفرم، علائم تجاری ثبت شده و یا نشده درdoko.ir هستند و توسط قوانین مالکیت معنوی حفظ می‌شوند. علائم تجاری doko.ir در ارتباط با هر محصولی که در دوکو عرضه نمی‌شود، به هیچ وجه قابل استفاده نیست. کلیه حقوق مادی و معنوی نرم‌افزارهای به‌کار رفته در دوکو، متعلق به شرکت سازه های اطلاعاتی آرمان است. تمام مطالب و محتوا موجود در پلتفرم، از جمله متن، گرافیک، آرم، آیکون‌های دکمه‌ای، تصاویر، کلیپ‌های صوتی‌، گردآوری داده‌ها و نرم افزار، اثر و حق کپی رایت آن متعلق به دوکو می‌باشد.

حمایت از مشتریان / خریدار
دوکو “برنامه حمایت از خریدار” دارد که هدف آن کمک به خریداران است و اطمینان حاصل می‌کند که خرید آنها در برابر عدم رعایت مقررات توسط هر فروشنده در پلتفرم محافظت می‌شود. اگر خریدار موردی را خریداری کرده باشد و هرگز آن را دریافت نکرده باشد یا کالایی با ارزش قابل توجهی کمتر از آنچه توسط فروشنده توصیف شده دریافت کرده باشد، خریدار تحت برنامه حمایت از خریدار، محافظت می‌شود. برنامه حمایت از خریدار شامل بازپرداخت به خریدار فقط به اندازه ارزش کالا است. برای قرار گرفتن در برنامه حمایت از خریدار، خریدار باید ظرف 48 ساعت پس از دریافت (یا عدم دریافت) مورد مربوطه، به دوکو اعلام شکایت کند. دوکو موضوع را بررسی کرده و در صورت صحت مبلغ دریافتی به خریدار عودت داده می‌شود. در چنین مواردی دوکو به تامین‌کننده تذکر داده و در صورت تکرار، دسترسی تامین‌کننده به پلتفرم و یا عضویت تامین‌کننده محدود، تعلیق یا لغو می‌شود. دوکو می‌تواند هزینه‌های مربوط به بازپرداخت و هرگونه هزینه حمل و نقل را از تامین‌کننده دریافت کند.

در صورت ادعای عیب، کاستی یا نقص محصول توسط مشتری، مرجع تشخیص آن دوکو است. دوکو می‌تواند در جهت اثبات موضوع با جلب نظر اهل خبره (کارشناس) تعیین تکلیف نماید، در این صورت هزینه‌های آن توسط مشتری تامین می‌گردد. در صورت احراز عیب در محصول، تامین‌کننده مکلف به استرداد کالا و یا جبران خدمت به همراه پرداخت کلیه خسارات از جمله هزینه کارشناسی، هزینه‌های حمل و نقل می‌باشد. بدیهی است اصل بر حسن نیت و ارائه محصول مطابق با ابراز به مشتری است.

لطفاً مشکلات مربوط به هر نوع نقض این توافق نامه کاربر را به دوکو گزارش دهید. اگر فکر می‌کنید حقوق مالکیت معنوی شما نقض شده است، لطفاً این موضوع را به دوکو اطلاع دهید.

حسب مواد 37 و 38 قانون تجارت الکترونیکی تامین‌کننده مکلف به پذیرش محصول انصرافی مشتری و عودت وجوه در صورت دریافت می‌باشد. بدیهی است دوکو می‌تواند وجه مربوطه را به مشتری مسترد و در حساب تامین‌کننده کارگزاری نماید.

مراحل پیگیری موارد برگشتی:
– کالا به دلیل خطای تامین‌کننده ظرف 7 روز از تاریخ دریافت توسط مشتری / خریدار، عودت داده شود (کالا با اطلاعات اظهاری تامین‌کننده یکسان نیست، معیوب است و غیره).
• کالا توسط مشتری / خریدار به نشانی که دوکو اعلام می‌کند با هزینه مشتری / خریدار ارسال می‌گردد.
• دوکو حداکثر ظرف یک هفته از زمان تحویل کالا توسط مشتری، موضوع را بررسی می‌نماید.
• در صورت صحت ادعای مشتری / خریدار، هم هزینه حمل عودت کالا و هم هزینه کالا از تامین‌کننده اخذ و به مشتری عودت داده می‌شود.
• در صورت عدم تایید ادعای مشتری، کالا با هزینه مشتری به نشانی مشتری ارسال می‌گردد.
– کالای به دلیل اشتباه خریدار ظرف مدت 7 روز از تاریخ دریافت توسط مشتری / خریدار، عودت داده می‌شود (کالا در حالت و شرایط اصلی هنگام خرید، عودت داده می‌شود).
• کالا توسط مشتری / خریدار به نشانی که دوکو اعلام می‌کند با هزینه مشتری / خریدار ارسال می‌گردد.
• دوکو حداکثر ظرف یک هفته از زمان تحویل کالا توسط مشتری، موضوع را بررسی می‌نماید.
• در صورت عدم تغییر حالت و شرایط کالای تحویلی، هزینه کالا از تامین‌کننده اخذ و به مشتری عودت داده می‌شود.
• در صورت تغییر حالت و شرایط کالای تحویلی، کالا با هزینه مشتری به نشانی مشتری ارسال می‌گردد.
بستر ارتباطی
این پلتفرم بستری برای برقراری ارتباط است که به موجب آن کاربران می‌توانند با هدف خرید و فروش اقلام با یکدیگر ملاقات و تعامل داشته باشند. دوکو به سه روش با تامین‌کنندگان همکاری می‌نماید

– در برخی از حوزه‌ها به نیابت از تامین‌کنندگان (آمر) کالاها را به فروش می‌رساند و در قبال این کار حق‌العمل دریافت می‌کند.
– در برخی از حوزه‌ها خریدار و تامین‌کننده را به هم معرفی نموده و در ازای ارائه خدمات از تامین‌کننده کمیسیون دریافت می‌کند.
– در برخی از حوزه‌ها فضایی را در دوکو در اختیار تامین‌کننده قرار می‌دهد و در قبال آن اشتراک و یا عضویت ماهانه یا سالانه دریافت می‌کند.
ارائه بازخورد
دوکو خریداران و فروشندگان را تشویق می‌کند تا پس از اتمام یک معامله، بازخورد حاصل از رفتار یکدیگر را ارائه کنند. این امر به همه کاربران کمک می‌کند تا از کیفیت کالا و خدمات یک تامین‌کننده مطلع شوند. بازخورد ذکر شده به وسیله نام کاربری یا شماره همراه مصرف‌کننده قابلیت ثبت دارد. پس از ایجاد بازخورد، نمی‌توان آن را حذف/ویرایش کرد.

شما متعهد می‌گردید که اظهارنظرهای نژادپرستانه، نظرات دارای فحش و ناسزا، سوء استفاده از کاربر دیگر، بی‌احترامی به سایر فرهنگ‌ها یا سایر اظهارات تحقیرآمیز و نامناسب را منتشر نکنید و همچنین بازخوردهای مربوط به فروش کالا و خدمات خارج از پلتفرم دوکو را در دوکو منعکس نکنید و هیچ گونه اطلاعات تماس مربوط به شخص دیگری را در بازخورد نمایش ندهید. شایان ذکر است در صورتیکه یک تامین‌کننده مکررا بازخود منفی دریافت کند، دوکو می‌تواند دسترسی/عضویت آن تامین‌کننده را به حالت تعویق درآورد، محدود یا لغو کند.

اصل رقابت‌پذیری: در عملکرد تامین کننده با مشتریان، اصل بر رقابت‌پذیری است. تامین‌کننده مکلف است محصولات خویش را با قیمت مناسب ارائه نماید. در خصوص محصولاتی که در مقررات و قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران دارای الزامات قانون‌گذاری و یا تعرفه‌گذاری است، تامین‌کننده ملزم به اجرای صحیح آن می‌باشد به نحوی که در عملکرد دوکو مصونیت ایجاد شود. در صورت تعقیب نهادهای ذی‌صلاح یا بازرسی نهادهای نظارتی، تامین‌کننده مکلف به ارائه توضیح، دلایل و نهایتا در صورت محکومیت، تحمل کیفر است.

انصراف از دسترسی و یا عدم عضویت
مطابق با این توافقنامه دوکو می‌تواند با در نظر گرفتن کلیه حقوق و قوانین، در هر زمان و بدون اطلاع قبلی، هرگونه عضویت و یا دسترسی شما به پلتفرم را بدون محدودیت در نقض این توافق نامه محدود، معلق یا لغو کند.

چنانچه به دلیل بروز حوادث غیرمترقبه از قبیل جنگ، شورش، سیل، زلزله، حریق و نظایر آن که از اراده طرفین خارج، حوادث نوظهور، غیرقابل پیش‌بینی و یا غیرقابل برطرف نمودن باشد و ایفای تعهدات از ناحیه یکی از طرفین را غیرممکن سازد، قرارداد به حالت تعلیق درمی‌آید و اگر این وضعیت بیش از یک ماه ادامه یابد و طرفین در مورد آن به توافق نرسند، این مدت به مدت قرارداد افزوده می‌شود. در صورت بروز اختلاف مطابق مفاد قراردادی رفع اختلاف می‌گردد و در صورت بروز اختلاف در تشخیص شرایط فورس ماژور، نظر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران مناط اعتبار است. نوسانات قیمت ارز و یا وفور و یا کمبود کالا در بازار فورس ماژور نیست. در صورت ادعای تامین کننده مبنی بر فورس ماژور باید گواهی از مراجع ذیربط اخذ و به طرف مقابل ارائه کند.

قوانین حاکم
دوکو در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. برخی از این قوانین عبارتند از:

– قانون تجارت
– قانون تجارت الکترونیکی
– قانون مدنی
– قانون مسئولیت مدنی
– قانون نظام صنفی کشور
– قوانین و مقررات مالیاتی
– قانون جرایم رایانه‌ای
– قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان
– قانون مبارزه با پولشویی
– قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز
– قانون تعزیرات حکومتی
– قانون مبارزه با مواد مخدر
– قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی