دوکو چگونه کار می کند؟
دوکو شبکه آنلاین خرید و فروش کالا و خدمات می باشد. پلتفرم دوکو توسط شرکت سازه های اطلاعاتی آرمان ایجاد شده است. مرحله تحقیق و توسعه دوکو از سال 1397 آغاز شد و در سال 1400 آماده سازی زیرساخت‌ها و سامانه‌های نرم افزاری به پایان رسید و ارایه خدمات به مصرف کنندگان در بهمن ماه 1400 شروع خواهد شد.

 

نحوه عملکرد :

تامین کنندگان و مصرف کنندگان مخاطب بالقوه دوکو هستند. ارائه کالا و خدمات در بستر آنلاین به 5 روش زیر تعریف شده است:

1 -ارائه خدمات کاملا آنلاین
2 -ارائه خدمات آنلاین توسط خدمت دهنده
3 -هماهنگی آنلاین و مراجعه خدمت گیرنده به خدمت دهنده
4 -هماهنگی آنلاین و مراجعه خدمت دهنده به خدمت گیرنده
5 -فروش و ارسال کالا.

با توجه به گستردگی و تنوع جغرافیایی در کالا و خدمات متشکل از یک موتور جستجوی بسیار دقیق و قوی است که با دانش روز برای تحول بخشیدن به بازار آنلاین کالا و خدمات طراحی شده است. با جست و جو کردن نام خدمت یا کالای مورد نیاز خود در دوکو، فهرست کاملی از مجموعه های ارائه دهنده آن کالا یا خدمت دریافت می کنید. با استفاده از دوکو به صورت آنلاین به بازار شفاف و وسیعی از کالا و خدمات دسترسی خواهید داشت.

در پلتفرم دوکو، کلیه اطلاعات تامین کنندگان به طور دقیق و با تکنولوژی پیشرفته بررسی و تحلیل می‌شود. تامین کنندگان بر اساس نوع و کیفیت ارائه کالا و خدمات رتبه بندی می شوند و حوزه های فعالیت آنها در جزئی ترین ابعاد متمایز می‌شود تا هنگامی که کاربر کالا یا خدمت مورد نیاز خود را جستجو کند، ارائه نتایج مرتبط و کارآمد باشد. و در طول زمان نیز الگوریتم ها بهبود پیدا می کند و در دوره های زمانی کوتاه بروز می گردد.

 

 

فروش کالا :

در دوکو خریداران به طیف عظیمی از کالاهای متنوع، باکیفیت و با قیمت‌های منصفانه دسترسی دارند. تامین کنندگان دوکو دارای مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح مربوطه هستند تا کیفیت کالاهای عرضه شده در سطح استاندارد و بالاتر از آن باشد، خدمات پس از فروش در صورت لزوم وجود داشته باشد و فروشندگان در خصوص کالاهای خود پاسخگو باشند. بازارهای محلی، بازارهای دور (استان‌های دیگر )، بازارهای مواد اولیه و همچنین بازار کالاهای بادوام حوزه‌های اصلی خرید و فروش کالا در دوکو هستند.

امکان مقایسه قیمت و ویژگی‌ها، مشاهده نظر سایر کاربران به یک کالا یا فروشنده خاص، خرید از بازارهای محلی، خرید اعتباری کالاهای بادوام و جایگزینی کالای مورد نیاز با کالایی که نیاز ندارید، تسهیل کننده فرآیند خرید و فروش کالا برای کاربران است. وظیفه مهم خریدار در دوکو، امتیازدهی به مواردی مانند کیفیت کالا، قیمت و خدمات پس از فروش تامین کنندگان است. این مهم در بلند مدت شفافیت را در دوکو افزایش می‌دهد و باعث می‌شود سایر مصرف کنندگان سفارشات خود را آگاهانه تر و با اطمینان بیشتری انجام دهند. امتیازدهی مشتریان به تامین کنندگان برای دوکو بسیار اهمیت دارد زیرا باعث یادگیری و رشد دوکو خواهد شد و بهبود عملکرد کلیه افراد و مجموعه‌هایی که در دوکو فعالیت دارند را نیز در پی خواهد داشت.

 

 

عرضه خدمات :

در بخش خدمات دوکو، کلیه مشاغل خدماتی می‌توانند با ثبت نام و تشکیل پنل اختصاصی خود، در مورد جزئیات و نحوه ارائه خدمات خود توضیح دهند. خدمات در حوزه‌های بیمه و حقوقی، بازرگانی، مالی، باربری و حمل و نقل، سلامت و زیبایی، نصب، تعمیر و نگهداری، نظافت، آموزش و مشاوره، تاسیسات و بسیاری حوزه‌های دیگر دسته‌بندی شده‌اند.

خدمت دهندگان در دوکو باید دارای مجوز از مراجع ذیصلاح مربوطه باشند. این امر باعث می شود که کاربران با اطمینان بیشتری سفارش خدمات خود را به خدمت دهندگان دوکو بسپارند و در مقابل فعالان بخش خدمات نیز در مقابل خدمت عرضه شده، پاسخگو خواهند بود. از آنجایی که فعالان بخش خدمات دوکو دارای تایید صلاحیت می باشند، قیمت ارائه خدمات آنها تحت نظارت واحدهای صنفی و اداری مربوطه است و کاربران به خدمات با قیمت منصفانه در دوکو دسترسی خواهند داشت. خدمات در دوکو بر اساس درخواست خدمت گیرندگان و اقدام توسط واحدهای ارائه خدمت انجام می شود و قیمت های مربوطه نیز بر اساس تعرفه های از پیش تعیین شده اعمال می شود.

کاربران دوکو در سراسر کشور با یک جستجوی سریع و ساده می‌توانند خدمت مدنظر خود را پیدا و سفارش خود را ثبت کنند. امتیاز دهی و ثبت نظر به خدمت دهندگان وظیفه مهم کاربران در راستای بهبود عملکرد خدمت دهندگان دوکو است. در بخش خدمات خدمت دهنده و خدمت گیرنده مستقیم با هم ارتباط هستند و دوکو صرفا زمینه معرفی طرفین را بعهده دارد.